Hier wil ik graag over marketingkanalen hebben. Zodat je je keuze kan maken waar je je marketing op gaat richten.
Vooral hebben we korte termijn en lange termijn marketing kanalen.
Beste kun je focussen op één kanaal en hier veel klanten uit halen omdat je dit ijzersterk inzet, dan allemaal kanalen ‘een beetje’ doen en geen van allen goed inzetten.
Wat je wil doen met je marketingstrategie is eerst beginnen met de voor jou makkelijkste kanalen, waar het meeste resultaat mee wordt behaald.
Je focust je dan eerst meer op korte termijn marketingstrategie en later ga je aan de slag met lange termijn marketing.
Korte en lange termijn marketing: wat houdt dit nu precies in?
Binnen marketing zijn er verschillende marketingkanalen die je in kunt zetten. Zo heb je social media kanalen maar kun je ook gaan podcasten of een webinar geven. Alle marketingkanalen hebben een verschillend bereik en een andere tijdsperiode waarin het kanaal het meeste effect heeft.
Zo is een social media post op Instagram gemiddeld maximaal 3 dagen zichtbaar en is een podcast jaren na het publiceren ervan nog goed zichtbaar.
Je kunt marketing opdelen in korte en lange termijn. Korte termijn marketing houdt in dat je marketingkanalen inzet die op korte termijn veel effect hebben maar ook snel ‘uitgewerkt’ zijn. Ze hebben een korte zichtbaarheid. Lange termijn marketing houdt in dat je marketingkanalen inzet die op lange termijn veel effect hebben maar op korte termijn niet veel effect hebben. Je haalt er ‘mondjesmaat’ resultaat mee, het is vooral duurzaam.
Bij korte termijn kanalen kun je denken aan social media kanalen en bijvoorbeeld het geven van een masterclass: je hebt snel veel bereik maar de zichtbaarheid van jouw content is kort. Bij lange termijn kanalen kun je denken aan SEO, podcasten, het inzetten van een funnel en video via bijvoorbeeld YouTube. Je hebt op het begin weinig bereik maar jouw content is wel voor lange tijd zichtbaar en je hebt iedere dag een paar mensen die jou via deze marketingkanalen vinden.
Het is goed om eerst de focus te hebben op korte termijn marketing om snel je eerste klanten te hebben en dan langzaam maar zeker meer lange termijn kanalen erbij pakken zodat je ook een duurzame strategie hebt.