Lange termijn kanalen.

Dan heb je de lange termijn kanalen, de kanalen die op korte termijn niet veel effect hebben, maar op lange termijn wel. Ze hebben namelijk een lange zichtbaarheid. Bij lange termijn kanalen is het zo dat je op korte termijn niet direct heel veel bereik hebt, maar dagelijks wel steeds een beetje. Het blijft dus effect hebben.

Ik ga de lange termijn kanalen met je bij langs, en adviseer je in wanneer een kanaal slim is om in te zetten.

De lange termijn kanalen

SEO

SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in je website zo inrichten dat je een goede positie claimt in Google (of een andere zoekmachine), op de zoekwoorden waar jij je op richt. Het houdt concreet in dat je gaat kijken naar je websitepagina’s en bepaalde woorden waarop jij gevonden wilt worden, slim op bepaalde plekken op je pagina plaatst, zodat je daarop gevonden wordt in Google. 

 

Dit is van de lange termijn strategieën de strategie de de meeste tijd kost voordat je resultaat ziet. Het kan namelijk maanden duren voordat het pas effect heeft en Google je hoog plaatst bij de zoekresultaten. Maar, wanneer het dan zo ver is heb je er ook lange tijd profijt van. Ik heb bijvoorbeeld een tijd lang een kunstblog gehad, destijds heel veel artikelen geschreven en toen drie jaar niet actief geweest. Echt niets mee gedaan, niks geplaatst en geen marketing gedaan. Wat bleek: de blog had via Google een hele goede positie ingenomen, wat resulteerde in nog steeds 200 lezers per dag, alleen vanuit Google zoekverkeer. 

 

SEO kun je goed inzetten wanneer je goed bent in schrijven en veel kennis kan delen voor jouw bedrijf. Let dus wel op dat het echt lang kan duren voordat je resultaat ziet, en je vooral heel veel content moet produceren wil je er veel resultaat van zien. Denk dan aan minimaal 1 blog per week, minimaal een halfjaar lang. Daarna ga je resultaat zien. Ik zou overigens nooit aanraden SEO als hoofdstrategie in te zetten en verder geen marketing te doen, daarvoor is het iets te onzeker (het is altijd ook maar even afwachten wat Google en je concurrentie op SEO gebied doet).

Podcasten

Podcasten

Podcasten is een lange termijn strategie, omdat een podcast elke dag een x aantal luisteraars oplevert, maar niet meteen op het begin voor mega veel bereik zorgt. Maar: regelmatig podcasten kan wel snel voor klanten zorgen.

Je kunt podcasten over jouw verhaal, jouw visie, en je kunt kennis delen. Met een podcast zorg je voor snelle connectie, waar ik het ook over had bij het inzetten van een masterclass: iemand luistert voor een langere periode naar jouw stem, en daarmee zorg je voor verbinding. Het is net alsof je 1:1 een gesprek met iemand hebt. Een podcast voelt heel intiem, en zorgt daarmee voor snelle verbinding, vertrouwen én daarop volgend conversie. Het fijne is ook: een podcast kun je eigenlijk altijd als marketingkanaal inzetten. Of je nu VA bent of coach. Alleen als je een webshop hebt, is een podcast niet geschikt (maar als het goed is neem je dan ook niet deel aan dit traject :)).

Een podcast zorgt naast een masterclass dus voor bizar snelle conversie. Een slim marketingkanaal om in te zetten, dus deze raad ik je van harte aan, wat je ook precies doet als ondernemer. Een podcast kun je eigenlijk altijd inzetten, wat je ook doet en wie je doelgroep ook is. Een podcast neem je gewoon op met een audio app en het liefst een microfoontje. Deze kun je daar bijvoorbeeld voor gebruiken. Opnemen kan via de app Anchor, dan wordt de podcast automatisch gepubliceerd op andere platformen.

Funnel

Funnel en advertenties
Dan heb je nog het inzetten van een funnel, ook wel eens een marketing funnel genoemd. Wat is een funnel precies? Een funnel is heel simpel een automatisch communicatieproces. Wat je moet weten, is dat er gemiddeld 5 tot 8 contactmomenten nodig zijn voordat iemand overgaat tot het doen van een aankoop. Aan jou dus de taak om iemand door deze contactmomenten heen te leiden. 

Een manier waarop je dat kunt doen is met een funnel. Wat houdt dit nu concreet in: iemand kan een gratis weggever (bijvoorbeeld een e-book of een video) van jou downloaden, en diegene ontvangt dan automatisch nog een serie mailtjes waarin jij vertelt over wie je bent, wat je doet en waar je iemand verder mee kan helpen. Let op, dit zijn geen irritante salesmails, maar vooral mails met waarde die je deelt en iedere keer aan het eind van de waarde een upsell naar een product of naar een gratis product.

 

Ik heb bijvoorbeeld mijn gratis e-book ‘De 6 must-have marketingstrategieen voor consistent 10K omzet per maand’, die kun je downloaden in ruil voor een voornaam en mailadres, en vervolgens mail ik je nog 5 keer, om de twee dagen, met mails waarin ik mezelf voorstel en nog meer waarde deel wat in lijn ligt met het e-book dat je hebt gedownload. Aan het einde van deze mails koppel ik aan de waarde in de mail, mijn betaalde of gratis aanbod.

Zo laat ik je telkens zien wie ik ben, wat ik doe en wat ik te bieden heb. Ook laat ik hierin mijn kennis naar voren komen, en zorg ik ervoor dat ik weer een connectie met je leg. 

Je kunt een funnel ‘zo’ inzetten, zodat hij af en toe gedownload wordt door mensen die via andere marketingkanalen op je website komen, maar je kunt er ook advertenties achter zetten en hier bijvoorbeeld voor €5 of €10 per dag mee adverteren om hier versneld klanten uit te halen. 

Bijkomend voordeel is dat je op deze manier je mailadressenlijst vergroot, en je dus meer contacten hebt om te gaan mailen wanneer je werkt met een nieuwsbrief of wekelijkse mailing.

Een gemiddelde funnel heeft als doorlooptijd gemiddeld 1,5 à 2 weken. Wanneer je hier voor een laag bedrag mee adverteert heb je iedere dag een aantal mensen die je funnel doorlopen, en zo haal je voor de lange termijn daar constant een aantal klanten uit. Ook een funnel kun je in 95% van de gevallen voor je eigen onderneming inzetten: of je nu VA bent of coach, je kunt eigenlijk altijd een gratis weggever verzinnen die interessant is voor je potentiële klant, waarna je diegene opvolgt met waardevolle mails, om diegene verder warm te maken voor het doen van een aankoop.

Youtube

Youtube
En ten slotte heb je dan nog YouTube. YouTube is ook een goed lange termijn kanaal: video’s zijn heel lang zichtbaar en worden nog steeds gevonden op het platform, al is het jaren geleden dat je het gepost hebt. 

Net als bij een masterclass en podcast, zorg je met YouTube ook heel snel voor verbinding met je ideale klant. Iemand ziet jou, hoort jou, en kan je ‘voelen’. Daardoor voelt het via een video al heel snel alsof je iemand heel goed kent, en zorg je snel voor vertrouwen. 

Via YouTube raad ik je aan om kennisvideo’s over verschillende onderwerpen te delen. Aan het einde kun je dan upsellen, of wel doorverwijzen naar je aanbod of een gratis gesprek.