Korte termijn kanalen.

Laten we beginnen bij de korte termijn kanalen. De marketingkanalen die op korte termijn zorgen voor veel resultaat, maar wat je wel constant moet blijven doen en waarvoor je telkens nieuwe content moet produceren, wil je hier resultaat van zien. Het heeft op korte termijn veel effect, maar op lange termijn is het dus iets meer ‘uitputtend’ omdat je telkens moet blijven produceren. 

Onder korte termijn marketing vallen kanalen die maar kort zichtbaar zijn, dan kun je denken aan social media kanalen en bijvoorbeeld het inzetten van een masterclass of webinar.

Social media

Social media valt onder korte termijn marketing: berichten die je plaatst op Instagram, Facebook of LinkedIn hebben een goede zichtbaarheid van maximaal een week. In die periode heb je voor je berichten heel veel bereik, en na een week is je bericht eigenlijk niet meer zichtbaar en bereikt het bijna geen mensen meer. Je moet dus constant blijven plaatsen om ervoor te zorgen dat je gezien blijft.

Op basis van de volgende informatie kun je een beslissing nemen over welk social media kanaal je inzet: 

Facebook

Facebook
Dit is een kanaal waar veel consumenten gebruik van maken. Facebook is vooral geschikt voor de doelgroep 35+, aangezien zij minder snel consumeren (als in: zij scrollen niet eindeloos door de feed) en meer aandacht aan de verschillende berichten op dit platform besteden. De doelgroep 35+ reageert ook veel meer op Facebook (wat zorgt voor meer bereik), dan de jongere doelgroep.

Instagram

Instagram
Op dit kanaal zijn veel zzp’ers en kleine ondernemers actief, maar je vindt er ook veel consumenten op. Instagram is geschikt voor jou wanneer je een doelgroep hebt die NIET groot zakelijk is en NIET 50+ is. Instagram is dus voor veel ondernemers een geschikt marketingkanaal.

Twitter

Twitter
Wordt soms als “slapend’ social media kanaal beschouwd, maar Twitter is juist weer groeiende. Dit platform is geschikt voor de zakelijke markt om bijvoorbeeld in contact te komen met politici, belastingadviseurs en mensen die zich meer in het maatschappelijke werkveld bevinden.

LinkedIn

LinkedIn
Bij uitstek geschikt als je een product of dienst aanbiedt voor de zakelijke markt. Dit kanaal wordt namelijk puur zakelijk gebruikt. Ik zou LinkedIn aanraden wanneer je je met je bedrijf richt op de midden- en grote bedrijven.

Pinterest

Pinterest
Pinterest valt eerder onder de lange termijn kanalen maar ik neem hem toch even hierin mee. Het is namelijk meer een soort zoekmachine en berichten die je hierop plaatst zijn heel lang zichtbaar. Alleen.. Wil je het maximale uit Pinterest halen is het belangrijk dat je ongeveer 10 pins per dag plaatst, dan kom je goed voor in het algoritme van Pinterest. Het is dus wel echt tijdsintensief. Is een ideaal inspiratie-kanaal. Als jij bijvoorbeeld kleding, sieraden of interieurstyling aanbiedt, is dit een goed kanaal om meer zichtbaarheid te genereren. 

Wanneer je je op ZZP’ers richt zou ik je aanraden gebruik te maken van Instagram en LinkedIn. Wanneer je je op midden- en grootzakelijke bedrijven richt, zou ik je aanraden de focus te leggen op LinkedIn. Wanneer je consumenten als doelgroep hebt, kun je een keuze maken tussen Instagram, Facebook en Pinterest (even afhankelijk van je product en specifieke doelgroep).

Een masterclass

Dan is er nog een ander middel wat je goed kunt inzetten als korte termijn marketingkanaal, namelijk het inzetten van een webinar of masterclass. Ik noem het altijd een masterclass omdat dit toch een ‘waardevoller imago’ heeft dan een webinar. 

Een masterclass heeft een bizar groot effect op korte termijn. Hoe het werkt: via Webinargeek (of een andere webinar software), deel je kennis en waarde over jouw vakgebied. Wat je hierbij ook doet, is laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is, dit doe je bijvoorbeeld door een dia en verhaal op het einde met ‘Maar hiermee stopt het niet.. Wil je succesvol [verlangen], dan is het belangrijk dat je het volgende goed doet: ….’ Daarmee laat je zien: je bent er nog niet. Mocht je ooit een masterclass van mij gevolgd hebben, dan zal je dit herkennen. Vervolgens doe je dan je aanbod waarin je vertelt hoe je iemand betaald verder helpt naar het gewenste resultaat en verlangen. 

Waarom werkt een masterclass zo goed? Iemand ziet meteen jouw kennis en heeft snel een connectie met je. Wanneer je iemand een uur lang ziet, hoort hoe diegene praat, ziet hoe diegene beweegt en hoe diegene is in het moment, voel je snel verbinding. Je voelt een klik. Het voelt alsof je diegene al langer kent. Die connectie en verbinding leg je niet zo snel door tekst, een leuk Instagram bericht, of door een paar korte stories. Deze verbinding ligt dieper. Je neemt iemand echt mee in jouw enthousiasme, deelt jouw expertise en deelt ook waar diegene met jouw hulp kan komen. En dat enthousiasme is heel aanstekelijk en zorgt voor een ‘dat wil ik!’-gevoel. 

En ik hoor je nu denken: dat is wel spannend, een masterclass geven. Geloof me, ik weet het. Ik heb zelf een masterclass geven een halfjaar uitgesteld omdat ik het destijds heel spannend vond en lekker in mijn tekstuele comfortzone wilde blijven. Maar toen ik eenmaal mijn eerste masterclass gaf, kwam daar meteen €20.000 omzet uit. En: ik vond het echt enorm leuk. Je krijgt dan namelijk live allemaal berichten en vragen binnen van je doelgroep waar je op kunt reageren (daardoor voelt het een beetje als een gesprek dat je hebt), én je krijgt op het einde altijd leuke complimenten over de masterclass en over je kennis. En dat is natuurlijk altijd fijn  Ik denk daarom dat je het echt eens moet doen, ook al vind je het spannend, omdat het oprecht heel leuk is om te doen. 

Een masterclass kun je de eerste keer geven voor warm publiek, je huidige volgers bijvoorbeeld. Daarna kun je gaan werken met advertenties om aanmeldingen te genereren. Belangrijk om rekening mee te houden is dat je wel mails instelt in je webinarprogramma, zodat iemand twee dagen van tevoren, een dag van tevoren, 8 uur van tevoren en 30 minuten van tevoren mails ontvangt met reminders voor de masterclass. Hiermee zorg je ervoor dat mensen niet zomaar je masterclass vergeten, maar ook daadwerkelijk komen opdagen. Gemiddeld is het namelijk zo dat, wanneer je dit goed doet, maar 50% van de aanmeldingen daadwerkelijk op komt dagen. 

Een masterclass kun je inzetten wanneer je wie dan ook als doelgroep hebt, behalve de midden- en grootzakelijke doelgroep, daarvoor is dit niet effectief. Ook werkt een masterclass het beste wanneer je effectief kennis kunt delen, waaraan je jouw aanbod kunt koppelen.

In een volgende module vertel ik je meer over hoe je met een masterclass iemand goed kunt triggeren en converteren.