Je ideale klant formuleren.

JE IDEALE KLANT FORMULEREN

Ik weet dat dit cliché klinkt, maar wie is jouw ideale klant?

Maak het concreet. Zet je ideale, droomklant op papier. Concreet. Mocht je meer doelgroepen hebben, beschrijf het per doelgroep.

Sla deze stap niet over.

Om je aanbod goed aan elkaar te zetten moet je duidelijke ideale klant hebben geformuleerd , met alle pijn punten en frustraties van dat klant. Zodat je juist met een oplossing voor je ideale klant kan komen, een verlangen van je ideale klant en een oplossing waar die op zoek naar is.

Dit zorgt er voor dat je je ideale klant kan tripleren en een soort urgentie opwekken.

Als jij tijdens het maken van content jouw ideale klant in gedachten hebt, ga je deze ook aantrekken.

Bijvoorbeeld, ik richt me op vrouwen, vooral tussen 35-55, Vrouwen die hun zelf een mooie portretten gunnen, die een verandering of transformatie in hun leven ervaren, die anders naar zichzelf willen kijken, die zichzelf niet fotogeniek vinden of denken dat ze eerst moeten afvallen. Maar ook vrouwen die ondernemend zijn en willen juist aan hun zichtbaar werken. Vrouwen die een prachtig portret van zichzelf willen hebben, die het hun zelf gunnen. Ik kan hierover nog meer schrijven maar wat wil ik zeggen is omdat mijn doelgroep zo concreet is trek ik ook mijn doelgroep naar mij toe.

Zet jouw doelgroep op papiernaakt het concreet.

Hiervoor kun je de sjabloon “mijn ideale klant” voor gebruiken.

Daarna schrijf het ook op welke pijnpunten, frustraties, problemen je ideale klant heeft.

Vervolgens zet de verlangens van je ideale klant erbij. Waar verlang je ideale klant naar? Wat is de oplossing van zijn pijn en problemen.

Hiervoor kun je de sjabloon “ pijn en verlangens” gebruiken.

Mocht je meerdere doelgroepen hebben, doe het per doelgroep. Maak het niet te breed en houd het zo specifieke en concreet mogelijk.

Op het moment dat je het te breed en algemeen houdt, voel je je ideale klant niet aangesproken. Daarom vergeet het niet zo concreet mogelijk te maken.

Op het moment dat je je richt op een specifiek doelgroep versterk je je ook automatisch je expert status en die doelgroep zal zich volledig aangesproken voelen door jou.

DOELGROEP SCHETSEN: op basis van  DEMOGRAFIE

Laten we je doelgroep, ideale klant gaan schetsen. Dus een klant waar jij gelukkig van wordt en die je er meer zou willen hebben.

De droomklant

Om jouw droomklant ga je een aantal demografische kenmerken invullen die passen bij deze klant. Hierdoor zetten we jouw droomklant om in jouw doelgroep en ideale klant.


Geslacht


Leeftijd


Beroep

Wanneer  jouw droomklant een grotere zakelijke klant is:


Branche


Grootte van het bedrijf (aantal werknemers)


Formeel of informeel bedrijf


Gemiddelde leeftijd van de werkvloer / directie

Op basis van de demografische kenmerken van jouw doelgroep en ideale klant, kun je zometeen een keuze maken in welke marketingkanalen je inzet en op welke manier precies. Je kunt er zo voor zorgen dat jouw marketing naadloos aansluit bij jouw ideale klant, en je zo jouw ideale klant moeiteloos aantrekt.

Ga eens bij jezelf na: wat zijn de demografische kenmerken van jouw ideale klant?

PERSONA FORMULEREN

Oké, je hebt de demografische kenmerken van jouw ideale klant helder. Dan kunnen we hier een persona van gaan maken. Een persona is een denkbeeldig persoon die precies jouw ideale klant/doelgroep is. Beste kun je je doelgroep altijd in gedachten kunt houden bij het ontwikkelen van je website en marketingacties. Je schrijft in principe altijd voor deze ‘persoon’.

De persona die je maakt is dus in feite een soort profiel van jouw ideale klant dat je invult met kenmerken van jouw ideale klant, zodat je een goede duidelijke weergave hebt van jouw doelgroep in de vorm van een persoon.

In deze persona voeg je naast de demografische kenmerken, ook psychologische kenmerken toe zoals pijnpunten, verlangens en dromen die jouw ideale klant heeft, maar je beschrijft ook wat jouw ideale klant precies nodig heeft om vol vertrouwen ja te kunnen zeggen.

Hierbij vind je een format waarmee je jouw persona kunt invullen, maar vertel ik je eerst nog even over het formuleren van de pijnpunten en verlangens van jouw ideale klant, zodat je daarmee een uitgebreid beeld hebt van het emotionele aspect van jouw doelgroep.

PIJNPUNTEN EN VERLANGENS

Nadat je een goed beeld hebt van je doelgroep, kun je pijnpunten en verlangens gaan invullen zodat je ook een goed beeld hebt van het psychologische aspect van jouw ideale klant.

Koopbeslissingen op basis van emotie

95% van de koopbeslissingen wordt gemaakt op basis van emotie, en maar 5% van de koopbeslissingen op basis van ratio. Voor 95% laten we ons bij koopbeslissingen dus leiden door gevoel: wordt ik hier gelukkig van? Scheelt het mij stress? Wordt ik hier blij van? Laat het mijn dromen uitkomen? Kom ik zo van mijn ‘problemen’ af?

Het is dus echt ontzettend belangrijk om in te kunnen spelen op de emotie van jouw ideale klant, om er uiteindelijk voor te kunnen zorgen dat diegene klant wordt, en je diegene mag helpen.

 

We hebben twee soorten emoties: negatieve emoties en positieve emoties. Onder negatieve emoties vallen bijvoorbeeld boosheid, frustratie en irritatie. En onder positieve emoties vallen bijvoorbeeld verlichting, blijheid en geluksgevoelens.

We willen inspelen op deze emoties.

Je wilt ervoor zorgen dat iemand zich realiseert ‘hey, ik wil hier toch nu echt iets aan gaan doen’. Dat kunnen we doen door in te spelen op de pijnpunten en verlangens van de doelgroep. Die willen we zo specifiek mogelijk gaan beschrijven zodat we ons volledig in kunnen leven in onze doelgroep én deze echt kunnen triggeren met onze marketing en communicatie.

 

Jouw doelgroep heeft verschillende pijnpunten en verlangens die met jouw product of dienst verholpen worden. Je lost pijnpunten op en laat verlangens werkelijkheid worden met jouw product of dienst. En deze pijnpunten, verlangens en resultaten mag je gaan invullen in een tabel (zie het format hieronder).

Je pakt per rij telkens één pijnpunt die bij jouw doelgroep speelt, wat verholpen wordt met jouw product of dienst, en vervolgens koppel je aan dit pijnpunt het verlangen en het resultaat dat het oplevert wanneer ze met jou gewerkt hebben. Ik wil je vragen in de onderstaande tabel in het format in te vullen in de ik- of jij vorm.

Waarom? Zodat je je volledig kan inleven in je ideale klant (en naadloos je marketing hierop aan kunt sluiten) én zodat je meteen input hebt voor social media en je website. Voornamelijk voor dat laatste kun je later bijna letterlijk de punten uit deze tabel kopiëren en plakken. Op je website zorg je door het benoemen van deze punten namelijk voor herkenning en speel je in op het emotionele brein (het brein wat koopbeslissingen maakt).

 

Voorbeeld voor een Coach

Pijnpunt: Ik heb het gevoel nooit tijd voor mezelf en mijn gezin te hebben doordat ik altijd maar aan het werk ben. Ik ben veel tijd kwijt aan randzaken en heb het gevoel nooit ergens aan toe te komen. Dit geeft me stress. 

Verlangen: Ik wil graag meer tijd voor mezelf en mijn gezin, doordat ik minder tijd kwijt ben aan randzaken van mijn bedrijf. Ik wil minder stress en meer tijd over houden naast mijn bedrijf. 

Resultaat: Ik heb veel meer tijd voor mezelf en mijn gezin doordat randzaken over worden genomen en ik hier niet meer mee bezig hoef te zijn. Ik heb minder stress en niet meer het gevoel dat ik nergens aan toe kom.

Opdrachten

1 Ik wil je als eerste vragen je doelgroep te schetsen op basis van demografische gegevens. Zo heb je de basispunten van je doelgroep helder.

2 Daarna mag je jouw ideale klant gaan gieten in een persona, jouw profiel van je ideale klant.

3 de tabel die in hetzelfde format als de persona staat, invullen met pijnpunten, verlangens en resultaten die jouw ideale klant ervaart met jouw product of dienst. Deze tabel helpt je om een goed beeld te krijgen van je doelgroep en je hier volledig in in te kunnen leven.